- Niedostępny










Indeks: TEORIE I MANIFESTY ARCHITEKTURY
Wydana po raz pierwszy w 1997 roku antologia pt. "Theories and Manifestoes of Contemporary Architecture", jest spójnym i przemyślanym wyborem tekstów najważniejszych myślicieli oraz praktyków architektury współczesnej. Drugie, będące podstawą polskiego tłumaczenia wydanie książki prezentuje także najnowsze trendy w teorii architektury. Książka jest obowiązkową lekturą zarówno dla studentów, jak i profesjonalistów.
Dostępny II nakład Wydana po raz pierwszy w 1997 roku antologia pt. "Theories and Manifestoes of Contemporary Architecture", jest spójnym i przemyślanym wyborem tekstów najważniejszych myślicieli oraz praktyków architektury współczesnej. Drugie, będące podstawą polskiego tłumaczenia wydanie książki prezentuje także najnowsze trendy w teorii architektury. Książka jest obowiązkową lekturą zarówno dla studentów, jak i profesjonalistów. Zawiera teksty nie tylko klasyków współczesnej architektury, jak: Peter Eisenman, Frank Gehry czy Robert Venturi, ale także teoretyków i praktyków budujących nowy, oparty na teorii złożoności, paradygmat architektury, jak: Cecil Balmond, Foreign Office Architects, Daniel Libeskind, MVRDV, Lars Spuybroek, UN Studio i West 8.
Autor szuka nieoczywistych percepcyjnych wytworów architektury z typową dla siebie jasnością i precyzją. W kręgu jego zainteresowań znalazła się m.in. analiza porządku i nieporządku w dizajnie, natura wizualnego symbolizmu, relacja między funkcjonalnością a percepcyjną ekspresją.
Problematyka Publikacja Czym jest projektowanie wystaw? to najlepszy przewodnik po licznych aspektach tej dynamicznie rozwijającej się dziedziny. Porusza wszystkie zagadnienia, jakie wiążą się z przestrzennymi bądź graficznymi rozwiązaniami, dotyczącymi miejsc i obiektów. Począwszy od krótkiej historii projektowania przestrzeni wystawienniczych, książka porusza wszelkie zagadnienia, jakie dotyczą tematu, włączając najbardziej współczesne rozwiązania. Nie zapomina o efektywnej komunikacji z odbiorcą i wpływie rozwoju technologii na design. Autorzy zastanawiają się, co tworzy wystawę, i odkrywają granice między przestrzenią wystawienniczą, przestrzenią publiczną a sztuką.
Sztuka i percepcja wzrokowa mówi o procesie percepcji w ujęciu psychologicznym i opisuje jak oko percypującego organizuje postrzegany materiał w odniesieniu do psychologicznych uwarunkowań. „Oczywiste stało się, że cechy, którymi wyróżnia się praca myśliciela i artysty, charakteryzują każdą czynność umysłu. Także psychologowie zaczęli dostrzegać, że fakt ten nie jest przypadkowy: różne zdolności umysłu podlegają tym samym prawom, ponieważ umysł zawsze działa jako całość. Każde postrzeganie jest również myśleniem, każde rozumowanie – intuicją, każda obserwacja – odkryciem.” R. Arnheim „W Ego i Id Freud argumentował, że proces myślowy, nie mówiąc nic o świadomej intelektualnej pracy, nie może istnieć w niesforności doświadczenia wizualnego.
Omawiane realizacje pochodzą ze wszystkich siedmiu kontynentów i pokazują prawdziwie globalną perspektywę w spojrzeniu na to, co dalej będzie się działo w architekturze. Każda z nich stawia przed nami pytania:
- Czy budynek może oddychać?
- Czy można zbudować drapacz chmur w ciągu jednego dnia?
- Czy można wydrukować dom w technologii 3D?
- Czy można zamieszkać na Księżycu?
Pełna zachwycających zdjęć i inteligentnego dowcipu, ta książka jest niezbędnym przewodnikiem w świecie, który buduje się wokół nas.
stan prawny na dzień 1 stycznia 2014 r. Poradnik ten jest jedyną tego typu publikacją na rynku wydawnictw specjalistycznych opracowaną przez znanego i cenionego architekta Władysława Korzeniewskiego. Jego niewątpliwą zaletą jest komentarz opisowo- -graficzny (170 rysunków) wkomponowany w treść przepisów rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Do książki dołączono dodatek specjalistyczny pt. „Efektywności energetycznej w budownictwie”, w którym autor dr inż. Robert Geryło komentuje opisowo i graficznie nowe podstawowe wymagania techniczne dla budynków projektowanych, budowanych i przebudowywanych po 1 stycznia 2014 r. w zakresie oszczędności energii oraz izolacyjności cieplnej przegród budowlanych.
Słowa o nich chcą uświadomić nam rolę kobiet nie tylko w kształtowaniu modernistycznej wizji architektury i urbanistyki polskiej, ale także mierzą się i walczą z wciąż obecnym stereotypem patriarchalnego świata budowniczych, w którym jedynym „ojcem dzieła” nadal pozostaje mężczyzna-architekt.
Na przykładzie wybranych miast – Krakowa, Warszawy, Lublina, Poznania i Katowic – zaprezentowano w ramach wystawy historię polskiej architekturze po 1918 roku oraz towarzyszące jej rozwojowi zjawiska.