

Indeks: Basista Architektura jako sztuka
Publikacja Andrzeja Basisty jest autorskim, indywidualnym spojrzeniem na kwestie fundamentalne dla architektury. Jej podstawowym walorem jest erudycja, wnikliwość i szczególne traktowanie architektury: w sposób jednorodny, bez podziału na historyczną i współczesną – lecz po prostu jako dziedziny twórczości podlegającej niezmiennie tym samym procesom, prawom i regułom, niezależnie od czasu i miejsca powstania. Nie ulega wątpliwości, że książka jest ważną pozycją wśród publikacji z zakresu teorii architektury i trwałym punktem odniesienia dla badaczy zajmujących się tą problematyką.
Publikacja Andrzeja Basisty jest autorskim, indywidualnym spojrzeniem na kwestie fundamentalne dla architektury. Jej podstawowym walorem jest erudycja, wnikliwość i szczególne traktowanie architektury: w sposób jednorodny, bez podziału na historyczną i współczesną – lecz po prostu jako dziedziny twórczości podlegającej niezmiennie tym samym procesom, prawom i regułom, niezależnie od czasu i miejsca powstania. Nie ulega wątpliwości, że książka jest ważną pozycją wśród publikacji z zakresu teorii architektury i trwałym punktem odniesienia dla badaczy zajmujących się tą problematyką. Jest również obowiązującą lekturą dla studentów architektury oraz rozmaitych kierunków sztuk projektowych i sztuk pięknych. Andrzej Basista jest architektem, emerytowanym profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Uczył także na wydziałach architektury w Bagdadzie, Poznaniu, Białymstoku i w Wyższej Szkole Ekologii i Zarządzania w Warszawie. Pracował projektowo w Bagdadzie i w dwu krakowskich biurach projektów.
Przedstawia się tym, że są zapisem skróconym tego, co jest dla nas interesujące, a nie całości zjawiska.
Rozważa świątynie w kontekście ich powstania i znaczenia kulturowego. Książka daje wiedzę pozwalającą na świadome podziwianie najbardziej spektakularnych obiektów sakralnych. Rozpoczyna się przeglądem typów budowli, stylów i ich materiałów. Kolejne rozdziały tłumaczą znaczenie i wykorzystanie poszczególnych elementów architektonicznych, wyjaśniają ich funkcjonowanie w różnych epokach i lokalizacjach. Końcowe fragmenty są poświęcone są problematyce ornamentyki i symboliki.