• Niedostępny
Mosty świata II. Wyprawa naukowo-dydaktyczna

Mosty świata II. Wyprawa naukowo-dydaktyczna

Indeks: Mosty świata II. Wyprawa naukowo

68,25 zł
Brutto

W 2008 r. Katedra Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej zorganizowała - wspólnie z Agencją Turystyczną ,,Animator" z Czechowic-Dziedzic - wyprawę naukowo-dydaktyczną ,,Mosty Świata - I" do Tajlandii, Wietnamu i Kambodży. Zafascynowani południowo-wschodnią Azją tak pod względem kulturowym, społecznym, jak i technicznym, postanowiono w 2009 r. zorganizować wyprawę ,Mosty Świata - II" do Chin, dynamicznie rozwijającego się kraju o prastarej (co najmniej 5 tysięcy lat liczącej) kulturze, do kraju skąd pochodzą wynalazki m.in. prochu strzelniczego, jedwabiu, pierwszych maszyn ,,samosterujących", quasi-martenowskiego procesu wytapiania stali, napędu łańcuchowego 

Ilość
Niedostępny

W 2008 r. Katedra Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej zorganizowała - wspólnie z Agencją Turystyczną ,,Animator" z Czechowic-Dziedzic - wyprawę naukowo-dydaktyczną ,,Mosty Świata - I" do Tajlandii, Wietnamu i Kambodży. Zafascynowani południowo-wschodnią Azją tak pod względem kulturowym, społecznym, jak i technicznym, postanowiono w 2009 r. zorganizować wyprawę ,Mosty Świata - II" do Chin, dynamicznie rozwijającego się kraju o prastarej (co najmniej 5 tysięcy lat liczącej) kulturze, do kraju skąd pochodzą wynalazki m.in. prochu strzelniczego, jedwabiu, pierwszych maszyn ,,samosterujących", quasi-martenowskiego procesu wytapiania stali, napędu łańcuchowego itp. Kraju, który także zasłużył się dobrze ludzkości w rozwoju sztuki budowy mostów. Pierwsze mosty wiszące na linach wykonanych z bambusa powstały w Chinach już w starożytności. Najsłynniejszym z nich był most An-lan w Quangxian w Sichuanie, Zbudowany przez Li Binga w III w. p.n.e. Uważa się, że przed końcem I w. n.e. zastosowali Chińczycy w mostach wiszących, po których można było przejeżdżać pojazdami, łańcuch z żelaza zgrzewanego. Największa znana nam rozpiętość chińskiego mostu wiszącego na łańcuchach wyniosła około 130 m ( w Lushan, w Sichuanie), zaś najdłuższy, nadal istniejący most tego typu ma rozpiętość 110 m (w Luding w Tybecie). Pierwszy zachodni most wiszący z żelaznymi łańcuchami (Winch Bridge) powstał dopiero w 1741 r. na rzece Tess w Anglii, ale nie miał on pomostu dla pojazdów. Dopiero w 1809 r. powstał pierwszy zachodni most wiszący na ciągach łańcuchowych przez rzekę Merrimac w stanie Massachusets (rozpiętość 74,5 m), przez który mogły przejeżdżać pojazdy. Później (1826-1828) powstały słynne mosty łańcuchowe Thomasa Telforda: Conway-Castle Bridge (rozpiętość 99,7 m) i Menai Bridge (rozpiętość 176 m) w Walii. Wynika stąd, że Chińczycy wyprzedzili Zachód w tej dziedzinie przynajmniej o 1700 lat. Stało się to m.in. dzięki temu, że już w V w. n.e. wynaleźli oni proces stapiania żeliwa i żelaza zgrzewanego, dzięki czemu otrzymali materiał o właściwościach zbliżonych do stali. Podobnie było w zakresie łukowym mostów kamiennych. W latach 605-617 architekt Li Chun zbudował - istniejący do dziś nad rzeką Jiao w pobliżu Zhaoxian, w prowincji Hebei most Zhaozhou, znany jako Wielki Kamienny Most, w formie łuku odcinkowego, o rozpiętości 37,5 m i długości około 51 m. Podczas wyjazdu zrealizowano obszerny program mostów (około 100 zwiedzonych lub interesujących obiektów). Wśród członków wyprawy byli również wybitni przedstawiciele polskiego drogownictwa, którzy nie próżnowali i opracowali obszerny rozdział pt. ,, Systemy transportowe Chin". Serdecznie dziękujemy Pani dr hab. inż. Annie Kumanieckiej za współautorstwo ,, Kalendarium Wyprawy" oraz Pani dr hab. inż. Barbarze Sołowczuk i Panu prof. zw. dr hab. inż. Andrzejowi Rudnickiemu za opracowanie ww. rozdziału.

Mosty świata II. Wyprawa naukowo

Opis

Autor
praca zbiorowa
Wydawnictwo
Politechnika Krakowska
Oprawa
Miękka
Liczba stron
273
Wymiary
21x29 cm
Język
Polski
Rok wydania
2009

Specyficzne kody

Nowy

16 innych produktów w tej samej kategorii: