

Indeks: Pionierki
Publikacje dedykowano takim postaciom, jak: Anna Ptaszycka,, Wanda Krahelska, Wanda Melcer, Gizella Marguliesówna i Teresa Chmura-Pełech.
Autorami esejów są: Hanna Faryna-Paszkiewicz, Grażyna Hryncewicz-Lamber, Marta Leśniakowska, Joanna Majczyk, Małgorzata Omilanowska, Grzegorz Piątek, Agnieszka Tomaszewicz
„Pionierki” to odpowiedź na życzenia czytelników serii „Architektura jest najważniejsza”. Po wydaniu drugiego tomu, zatytułowanego „Architektki”, wydawnictwo EMG spotkało się z wieloma głosami proszącymi o kontynuację tematu udziału kobiet w tworzeniu polskiej kultury architektonicznej. Pionierki to zbiór esejów o prekursorkach urbanistyki i architektury nowoczesnej Polski. O kobietach zapomnianych w tych dziedzinach, choć to one przyczyniły się do ich rozwoju: Annie Ptaszyckiej, Wandzie Krahelskiej, Wandzie Melcer, Gizelli Marguliesównie i Teresie Chmurze-Pełech.
W formie niezwykle podobnej został wdrożony z niebywałym sukcesem w Finlandii program pod nazwą „Współczesne Miasta Drewniane” – The Modern Wooden Town Project (program MWT).
W albumie "Sielska Polska" znajdziemy ujmujące zdjęcia oraz krótkie opisy 46 najbardziej urokliwych pensjonatów i sielskich obszarów w Polsce, w które warto wybrać się na wypoczynek. To idealna pozycja dla wielbicieli spokojnych miejsc z naturalną Polską urodą oraz gościnnością.
Dla osób spragnionych sielskości a więc naturalnej ciszy, swojskiego jedzenia, gościnnych gospodarzy, pięknych krajobrazów, dużej dawki spokoju a nawet zapachu skoszonej trawy, Autor przygotował wskazówki jak znaleźć takie miejsca. Każde z nich zostało odwiedzone, udokumentowane i zawarte w polecającym je, szczególnie zakochanym w polskiej przyrodzie osobom, albumie.
którego osiągnięciem życia była wzniesiona w l.1962-1969 Ściana Wschodnia - ostatni wielkomiejski kompleks urbanistyczny, jaki powstał w centrum Warszawy, jedno z najwybitniejszych osiągnięć modernizmu
Postać Roberta Mosesa (1888-1981) jest bardzo kontrowersyjna i pełna sprzeczności, co dla francuskiego rysownika stała się kanwą do opowiedzenia jego historii przy pomocy komiksu.
To pierwsza propozycja monograficznego opisu polskich wnętrz okresu realizmu socjalistycznego. Prezentuje szerokie spektrum realizacji powstałych dla budynków instytucji kultury (teatry, kina, domy kultury), obiektów o przeznaczeniu edukacyjnym, usługowym, rekreacyjnym, wreszcie – gmachów władz państwowych. To zarówno wnętrza dobrze znane dzisiejszym odbiorcom, jak i realizacje mało rozpoznawalne. Książka pokazuje, w jaki sposób język doktrynalny, przekładany przez twórców – nierzadko zakorzenionych w modernizmie – na języki praktyki artystycznej, wytwarzał formy zasadniczo odmienne od tych oficjalnie postulowanych.
Starczy przypomnieć takie charakterystyczne tematy architektoniczne, jak „muzeum”, „bank”, „dom towarowy”, „dworzec”, „sąd”. Tematem takim był też, na nowo teraz przekształcany, stary temat „rezydencji”.
Powiązane jest to z doświadczeniem autorów z prowadzenia innych przedmiotów „okołomechanicznych”, czyli m.in. z zastosowania programów do obliczania konstrukcji. Wydaje się, że ujęcie kursu mechaniki budowli w wersji klasycznej pozwoli uczulić i przygotować studentów i inżynierów budownictwa do świadomego i uważnego korzystania z tak przeróżnych programów komputerowych, wspomagających obliczenia konstrukcyjne.
Koniec I wojny światowej w całej Europie oznaczał początek nowej epoki. Zmieniło się wszystko, począwszy od mapy świata, poprzez politykę czy gospodarkę, aż po styl życia. Na te zmiany zareagowała również architektura. Projektanci zaczęli szukać nowych form, które miały odpowiadać potrzebom nowego świata. Zmiany te miały jeszcze ważniejszy wymiar dla Polski, która po 123 latach odzyskała niepodległość. Zniszczony wojną kraj potrzebował nowych domów, fabryk, a nawet całych miast.
Badanie nudy jako niespodziewanie produktywnego budulca i narzędzia służącego do konstruowania przestrzeni mieszkalnej. Brawurowa propozycja odwrócenia schematów w jakich zwykle toczy się rozmowa o jakości zamieszkiwania.
Elementem wspólnym wszystkich kwesti podjętych w tym opracowaniu jest nawiązanie do środowiska zbudowanego, a tematy są ograniczone tylko i aż do miasta Gdańska.
To wydanie akademickie oferuje czytelnikowi nie tylko niemałą porcję elementarnej wiedzy na temat współczesnych teorii urbanistycznych ale również sporo własnych obserwacji i autorskich komentarzy sytuujących owe teorie w szerszym kontekście procesów cywilizacyjnych. Dzięki temu łatwiej zrozumieć rolę, jaką urbanista odgrywa w skomplikowanej sieci powiązań decyzyjnych i wpływ tych decyzji na kierunki rozwoju współczesnych miast.
Publikacja zawiera wspomnienia architekta Zbigniewa Karpińskiego, profesora Politechniki Warszawskiej, projektanta budynków biur i urzędów w Warszawie, którego dziełem życia była wzniesiona w l. 1962-1969 Ściana Wschodnia - ostatni wielkomiejski kompleks urbanistyczny, jaki powstał w centrum Warszawy, jedno z najwybitniejszych osiągnięć modernizmu w Polsce. Książkę uzupełnia posłowie Tomasza Markiewicza oraz wspomnienia jego synów Jakuba i Marka.
Zakres zainteresowań zawodowych autorki waha się wokół zagadnień kształtowania przestrzeni i narzędzi temu służących w obowiązującym porządku prawnym. W pierwszym rozdziale wydania przedstawiono genezę ochrony przyrody na świecie i w Polsce oraz przeprowadzono analizę obowiązujących w tym zakresie przepisów krajowych, z odniesieniem do zmian dokonanych w nich w ostatnich latach.
Zabytki zestawiono w układzie alfabetycznym miejscowości, według przyjętego schematu podziału na grupy w zależności od przeznaczenia bowli.
Każdy z budynków stanowił, mimo wspólnych cech, unikalne świadectwo europejskiej kultury belle époque, jej symboliki i piękna.
Publikacje dedykowano takim postaciom, jak: Anna Ptaszycka,, Wanda Krahelska, Wanda Melcer, Gizella Marguliesówna i Teresa Chmura-Pełech.
Autorami esejów są: Hanna Faryna-Paszkiewicz, Grażyna Hryncewicz-Lamber, Marta Leśniakowska, Joanna Majczyk, Małgorzata Omilanowska, Grzegorz Piątek, Agnieszka Tomaszewicz