• Niedostępny
Kolor i znaczenie

Kolor i znaczenie

Indeks: Kolor i znaczenie

126,00 zł
Brutto

Czy barwa to zjawisko tylko psychofizjologiczne? Czy ma ona wpływ na uczucia? Ta żywo napisana książka, kolejna po nagrodzonym tytule Kolor i kultura, jest przesiąknięta przekonaniem, że znaczenie barwy tkwi w jej historycznym kontekście; zależy od tego, kiedy jest ona odbierana i interpretowana. John Gage zgłębia tajemnice tematów tak odległych od siebie jak techniki optycznego mieszania używane w mozaikach, związki barwy i języka w Ameryce Łacińskiej w czasie jej podboju przez Hiszpanów oraz idee Goethego, Rungego, Blake'a i Turnera. 

Ilość
Niedostępny

Czy barwa to zjawisko tylko psychofizjologiczne? Czy ma ona wpływ na uczucia? Ta żywo napisana książka, kolejna po nagrodzonym tytule Kolor i kultura, jest przesiąknięta przekonaniem, że znaczenie barwy tkwi w jej historycznym kontekście; zależy od tego, kiedy jest ona odbierana i interpretowana. John Gage zgłębia tajemnice tematów tak odległych od siebie jak techniki optycznego mieszania używane w mozaikach, związki barwy i języka w Ameryce Łacińskiej w czasie jej podboju przez Hiszpanów oraz idee Goethego, Rungego, Blake'a i Turnera. John Gage stworzył fascynujące studium znaczenia koloru na przestrzeni wieków dla studentów i wykładowców historii sztuki i kultury, artystów i projektantów oraz psychologów i naukowców zainteresowanych tą tematyką. Książka zawiera 137 ilustracji, w tym 37 barwnych. Spis treści: Wstęp Część I 1. Konteksty koloru Historia sztuki jako dziedzina jednocząca Dzieła sztuki a postawy Harmonia barw Niestandardowy obserwator Kolor w kontekście 2. Kolor i kultura Praktyka i teoria koloru Spektrum barwne i świat natury „Podstawowe terminy kolorystyczne” Pogarda dla koloru Psychologia koloru: chromoterapia i test Lüschera Kultura wysoka, kultura popularna 3. Kolor w sztuce: Literatura przedmiotu Polityka koloru Kolor i płeć Tradycja formalistyczna Substancja koloru Teorie i przypuszczenia Od Albertiego do Dürera Od nauki do sztuki Nauka – „doświadczenie wszystkich umysłów” Teoria XX wieku Kolor jako treść Kolor zmienny: mieniące się tkaniny a modelunek Kolor i symbol Recepcja i reakcja Teorie harmonii Reprezentacja koloru Historia koloru Część II 4. Kolor w historii – względny i absolutny Ikonografia wczesnego średniowiecza: światło a barwa Kolor jako symbol Czerwień i purpura w skali barw Średniowieczne błękity Pointylistyczny punkt widzenia Sposób myślenia układacza mozaik Atomy i mieszaniny Imperatyw światła 5. Słowa koloru i plamy koloru Skrybowie i okulary Terminy kolorystyczne Nequama Marginalia Średniowieczna paleta Czerwień: psychologiczne efekty koloru i ziele 6. Ghiberti i światło Ghiberti i kamienie szlachetne Sztuka szkła Humaniści i światło 7. Color Colorado – badania porównawcze nad kulturami dawnej Ameryki „Podstawowe terminy kolorystyczne” – problematyka Terminy kolorystyczne i artykuły kolorowe Kolor a strony świata Znaczenie czerwieni 8. Raj głupców Pryzmat heksagonalny Redukcja środków Pryzmat w XVI wieku Scarmiglioni o kolorze Szkło a kryształ Kolory spektralne 9. Newton i malarstwo Teorie mieszania W poszukiwaniu harmonii – kolory podstawowe w druku Zasady harmonii: kolor i muzyka Harmonia i komplementarność 10. Newton Blake’a Adaptując Michała Anioła Zainteresowanie Blake’a optyką Łuk materialny 11. Spoiwa i sekrety Powaby kolorystyki malarstwa weneckiego Wyjawienie sekretu Pokłosie 12. Turner jako kolorysta Kolor lokalny Kolory podstawowe – „na początek kolor” Światło i kolor Względność koloru 13. „Dwa różne światy” – Runge, Goethe i kula koloru Goethe i Runge Steffens, Schiffermüller i Farben-Kugel Tłumienie symboliki 14. W nastroju indygo – od Błękitnego Kwiatu do Błękitnego Jeźdźca Błękitny kwiat Różnicowanie błękitu na męski i kobiecy Antropologia koloru Konsekwencje teorii Goethego: symbol versus treść Böcklin i Bezold Psychologia eksperymentalna: Fechner i Wundt Kandinsky i błękit Recepcja teorii Goethego w XX wieku 15. Chevreul pomiędzy klasycyzmem a romantyzmem Chevreul i Vernet Malowanie bez odcieni Odcienie szarości 16. Technika Seurata – przewartościowanie Lektury Seurata Malarski eksperyment Prymat Chevreula 17. Milczenie Seurata Chromatyka Helmholtza Dubois-Pillet i Hayet Vibert i nauka Niedefiniowalny kolor 18. Czarne światło Matisse’a Manet Matisse’a Połowiczny uczony Ciemne światło 19. Barwa jako język we wczesnym malarstwie abstrakcyjnym Barwa w teozofii i u Kandinsky’ego Natura i system Znaczenie barw podstawowych Język koloru 20. Psychologiczne podstawy stosowania barw w początkach malarstwa współczesnego Gramatyka barw Kandinsky’ego Praktyczna teoria Delaunaya Podstawowe poglądy Mondriana, teoria harmonii Ostwalda 21. Zmysł koloru – wymiar synestetyczny Percepcja i złudzenie Jedność zmysłów Kolor i fizjologia Synestezja i estetyka Podziękowania Przypisy Wybrana bibliografia Spis ilustracji Indeks nazwisk 

Kolor i znaczenie

Opis

Autor
John Gage
Wydawnictwo
UNIVERSITAS
Oprawa
broszurowa
Liczba stron
320
Wymiary
19x26 cm
Język
Polski
Rok wydania
2010

Specyficzne kody

Nowy

16 innych produktów w tej samej kategorii: