• Niedostępny
Od promenady do autostrady. Komunikacja z naturą

Od promenady do autostrady. Komunikacja z naturą

Indeks: Od promenady do autostrady. Komu

45,15 zł
Brutto

Rozwojowi cywilizacji ludzkiej zawsze towarzyszyły zasadnicze problemy egzystencjalne, związane z pozyskiwaniem pożywienia, miejsc bytowania oraz komunikacji. Ta ostatnia potrzeba artykułowana była i realizowana na poszczególnych etapach historii w różny sposób. Jednak od samego początku rozbudowa szlaków komunikacyjnych postrzegana była jako bardzo ważna – począwszy od wydeptanych ścieżek, przez dukty i drogi bite, aż po wielopasmowe współczesne autostrady. Początkowemu zadaniu tworzenia szlaków – o możliwie prostym przebiegu, łatwych do przebycia, czytelnie oznaczonych, szybko przydano nowych elementów, odnoszących się do bezpośredniego ich sąsiedztwa. 

Ilość
Niedostępny

Rozwojowi cywilizacji ludzkiej zawsze towarzyszyły zasadnicze problemy egzystencjalne, związane z pozyskiwaniem pożywienia, miejsc bytowania oraz komunikacji. Ta ostatnia potrzeba artykułowana była i realizowana na poszczególnych etapach historii w różny sposób. Jednak od samego początku rozbudowa szlaków komunikacyjnych postrzegana była jako bardzo ważna – począwszy od wydeptanych ścieżek, przez dukty i drogi bite, aż po wielopasmowe współczesne autostrady. Początkowemu zadaniu tworzenia szlaków – o możliwie prostym przebiegu, łatwych do przebycia, czytelnie oznaczonych, szybko przydano nowych elementów, odnoszących się do bezpośredniego ich sąsiedztwa. Tym samym zwrócono uwagę na usługi w sąsiedztwie dróg – zajazdy, karczmy, kuźnie i szereg innych oraz wygodę podróżowania i utrzymania dróg – osłonę od wiatrów, od prażącego słońca, minimalizację skutków śnieżyc i zamieci. Tak też narodziła się idea introdukcji roślinności przy drogach na odcinkach ich przebiegu przez obszary odsłonięte (poza lasami i miastami). Z czasem zaczęto też konstruować alejowe założenia miejskie, gdzie ulicom towarzyszyły drzewa i krzewy, nie tylko korzystnie wpływające na samopoczucie podróżujących, lecz także poprawiające stan miasta. Idea współistnienia ludzi, pojazdów, nawierzchni drogowej, roślin drzewiastych oraz krzewów od samego początku była konfliktogenną. Ileż to guzów zdobyły ludzkie głowy, ile wozów i karet rozbito, ile w końcu ludzkich istnień zabrały wypadki samo-chodowe. Do tego dodać należy straty ekonomiczne i przyrodnicze, związane z niszczeniem roślin. Zdawać by się mogło, że z rozwojem cywilizacji miejsce dla roślin przy drogach zniknęło. Antagonizm między pędzącym samochodem i drzewem stojącym przy drodze, podkreślony bólem uczestników wypadków i ich bliskich zdawał się jednoznacznie przekreślić dotychczasową ideę drogi wśród zieleni. Zarówno nauka, jak praktyka ukazują nam jednak szereg twórczych podejść do opisywanych problemów, dzięki którym można bezpiecznie użytkować drogi, zachwycając się jednocześnie ich otoczeniem. Roślinność introdukowana na obrzeża pasów drogowych, w pasy rozdzielające jezdnie oraz na rondach, wysepkach i w szeregu innych miejsc może też zachować sprawność biologiczną ułatwiając życie mieszkańcom miast. Poprzez wysiłek naukowców i praktyków z różnych ośrodków naszego kraju, zebrany w niniejszej monografii, wskazać chcemy jednoznacznie na ważną rolę roślin towarzyszących drogom oraz sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych, pojawiających się jako nieuchronne następstwo takiego sąsiedztwa. (od redakcji)

Od promenady do autostrady. Komu

Opis

Autor
praca zbiorowa
Wydawnictwo
PWSZS
Oprawa
Miękka
Liczba stron
327
Wymiary
17x23 cm
Język
Polski
Rok wydania
2008

Specyficzne kody

Nowy

16 innych produktów w tej samej kategorii: