• Niedostępny
Ochrona Zabytków nr 4/2006

Ochrona Zabytków nr 4/2006

Indeks: Ochrona Zabytków nr 4/2006

23,10 zł
Brutto

"Ochrona zabytków" jest wydawnictwem o 50 letniej tradycji. Jest to forum wymiany i doświadczeń specjalistów z różnych dziedzin: architektury, historii sztuki, rzemiosła artystycznego, archeologii, ochrony krajobrazu, zagadnien prawnych dotyczšcych ochrony zabytków itp. Etyka konserwatorska opiera się na odpowiedzialności za przeszłość, szacunku do oryginalnej materii zabytku, czyli istoty autentyzmu stanowiącej o jego wartości. 

Ilość
Niedostępny

"Ochrona zabytków" jest wydawnictwem o 50 letniej tradycji. Jest to forum wymiany i doświadczeń specjalistów z różnych dziedzin: architektury, historii sztuki, rzemiosła artystycznego, archeologii, ochrony krajobrazu, zagadnien prawnych dotyczšcych ochrony zabytków itp. Etyka konserwatorska opiera się na odpowiedzialności za przeszłość, szacunku do oryginalnej materii zabytku, czyli istoty autentyzmu stanowiącej o jego wartości. Warunkuje działalność mającą na celu badanie dziejów obiektów, ich stanu zachowania i podejmowanie decyzji o kierunkach postępowania konserwatorskiego. Docieranie do pierwotnej substancji zabytku jest dla badaczy źródłem niewymiernych satysfakcji. Przykładem sš prezentowane w tym numerze odkrycia dokonane w kościele p.w. Św. Urszuli i Jedenastu Tysięcy Dziewic w Strońsku. Rozpoznano w nim nieznane wcześniej elementy romańskiej bryły świątyni, wyprawy wnętrza i wyposażenia, które umożliwiły określenie chronologii faz jej rozwoju. Podobnych emocji doświadczają badacze, starąjący się odtworzyć dawne założenia urbanistyczne będšce dziełem znakomitych budowniczych, takich, jakim był w przypadku Dobrzan David Gilly. Wymóg poszanowania autentyzmu substancji nie zadowala do końca ani twórców, ani konserwatorów dzieł sztuki współczesnej. Zastanawiają się nad metodami ochrony oryginalnej koncepcji, ekspresji i przesłania dzieła, intencji artysty zawartych niekiedy w ulotnej materii. Artykuł nt. autentyzmu w sztuce współczesnej jest próbą odpowiedzi na wiele trudnych pytań. Artystyczne wyroby rzemiosła, niewątpliwie są bardziej trwałe niż niektóre dzieła sztuki współczesnej, ale także ulegają procesom destrukcji, zwłaszcza gdy - jak żeliwne dekoracje Romana Szewczykowskiego - znajdują się rozproszeniu i zapomnieniu. Przypominamy o nich. Nieuchronnym przemianom podlega także otaczający nas krajobraz kulturowy, W okolicach Zielonej Góry nadawały mu specyficzny charakter winnice, których nieodłącznym elementem były domki winiarskie. Z 697 domków w 1865 r. pozostało do dziś zaledwie kilka. Polecamy także dwa artykuły poświęcone sytuacji prawnej zabytków w Polsce oraz ich przewozowi przez granicę państwową.

Ochrona Zabytków nr 4/2006

Opis

Autor
praca zbiorowa
Wydawnictwo
KOBiDZ
Oprawa
miękka
Liczba stron
120
Wymiary
20,5x29,5 cm
Język
Polski
Rok wydania
2006

Specyficzne kody

Nowy

16 innych produktów w tej samej kategorii: