Abstrakcja geometryczna a forma organiczna

Abstrakcja geometryczna a forma organiczna

Indeks:

45,00 zł
Brutto

Abstrakcja geometryczna a forma organiczna autorstwa Aleksandra Serafina, który bada i określa relacje między sztukami plastycznymi a architekturą, wskazując na zjawiska obecności i ewolucji form organicznych i geometrycznych we współczesnej architekturze europejskiej na podstawie osiągnięć awangardy pierwszej połowy XX wieku.

Ilość
Dostępny

SPIS TREŚCI

I WSTĘP: POMIĘDZY SZTUKĄ I ARCHITEKTURĄ

DOMINACJA SIŁY NATURY W SZTUCE I ARCHITEKTURZE

7

II 13

1. Pierwiastek organiczny w nurcie nadrealno-alegorycznym 14

2. Od antysztuki do sztuki przedmiotowej:

ready mades, objets naturels i objets trouvés 17

3. Znaczenie odkrycia abstrakcji organicznej

i upowszechnienia jej w rzeźbie europejskiej 31

4. Łączność obiektu z otoczeniem a idea budynku organicznego 44

5. Od poematu elektronicznego do płynnej architektury 53

6. Symbol jako element kształtujący formę organiczną w architekturze 64

7. Nadrealistyczne wizje architektoniczne 71

8. Nadrealizm i alegoria jako wyraz formy organicznej w estetyce 78

III EMOCJA JAKO CZYNNIK DETERMINUJĄCY FORMĘ 79

1. Narodziny nurtu emocjonalnego w myśli estetycznej 80

2. Pionierzy nurtu emocjonalnego w architekturze 87

3. Architektura na granicy formy organicznej i estetyki maszynowej 92

4. Architektura organiczna, czy forma organiczna w architekturze?

Droga od organicznego budowania do architektury demokratycznej 99

5. Geometria i jej dekonstrukcja

jako współczesna kontynuacja nurtu emocjonalnego 118

6. Nurt emocjonalny, estetyka pomiędzy formą geometryczną

a organiczną 141

IV ESTETYCZNY PORZĄDEK WYRAŻONY POPRZEZ GEOMETRIĘ 143

1. Nurt racjonalistyczno-geometryczny

jako skutek rewolucji cézanne’owskiej 144

2. Kształtowanie abstrakcji geometrycznej

poprzez równowagę elementów i bezprzedmiotowość 150

3. Rytm jako wyraz zależności geometrycznych 173

4. Rozwój formy wobec zagadnień dynamizmu 191

5. Forma podporządkowana geometrii w architekturze najnowszej 213

6. Nurt jako ostateczny wyraz racjonalistycznej wizji rzeczywistości 224

V ZAKOŃCZENIE: TRZY DROGI ROZWOJU DWÓCH POSTAW

TWÓRCZYCH 225

VI ŹRÓDŁA ILUSTRACJI 229

VII BIBLIOGRAFIA 234

VIII INDEKS NAZWISK 249

Opis

Autor
Aleksander Serafin
Wydawnictwo
Politechnika Łódzka
Oprawa
miękka
Liczba stron
232
Wymiary
B5
Rok wydania
2014
Isbn
978-83-7283-561-1

Specyficzne kody

16 innych produktów w tej samej kategorii: