SPIS TREŚCI
I WSTĘP: POMIĘDZY SZTUKĄ I ARCHITEKTURĄ
DOMINACJA SIŁY NATURY W SZTUCE I ARCHITEKTURZE
7
II 13
1. Pierwiastek organiczny w nurcie nadrealno-alegorycznym 14
2. Od antysztuki do sztuki przedmiotowej:
ready mades, objets naturels i objets trouvés 17
3. Znaczenie odkrycia abstrakcji organicznej
i upowszechnienia jej w rzeźbie europejskiej 31
4. Łączność obiektu z otoczeniem a idea budynku organicznego 44
5. Od poematu elektronicznego do płynnej architektury 53
6. Symbol jako element kształtujący formę organiczną w architekturze 64
7. Nadrealistyczne wizje architektoniczne 71
8. Nadrealizm i alegoria jako wyraz formy organicznej w estetyce 78
III EMOCJA JAKO CZYNNIK DETERMINUJĄCY FORMĘ 79
1. Narodziny nurtu emocjonalnego w myśli estetycznej 80
2. Pionierzy nurtu emocjonalnego w architekturze 87
3. Architektura na granicy formy organicznej i estetyki maszynowej 92
4. Architektura organiczna, czy forma organiczna w architekturze?
Droga od organicznego budowania do architektury demokratycznej 99
5. Geometria i jej dekonstrukcja
jako współczesna kontynuacja nurtu emocjonalnego 118
6. Nurt emocjonalny, estetyka pomiędzy formą geometryczną
a organiczną 141
IV ESTETYCZNY PORZĄDEK WYRAŻONY POPRZEZ GEOMETRIĘ 143
1. Nurt racjonalistyczno-geometryczny
jako skutek rewolucji cézanne’owskiej 144
2. Kształtowanie abstrakcji geometrycznej
poprzez równowagę elementów i bezprzedmiotowość 150
3. Rytm jako wyraz zależności geometrycznych 173
4. Rozwój formy wobec zagadnień dynamizmu 191
5. Forma podporządkowana geometrii w architekturze najnowszej 213
6. Nurt jako ostateczny wyraz racjonalistycznej wizji rzeczywistości 224
V ZAKOŃCZENIE: TRZY DROGI ROZWOJU DWÓCH POSTAW
TWÓRCZYCH 225
VI ŹRÓDŁA ILUSTRACJI 229
VII BIBLIOGRAFIA 234
VIII INDEKS NAZWISK 249