Atmospherically illustrated tribute to the brilliant Danish designer and his own home, an icon of good taste Birgit Lyngbye Pedersen was looking for the right sofa for a house from the fifties and discovered Finn Juhl (1912–1989), whose furniture is experiencing a renaissance in the wake of the retro wave. When Juhl’s house in Charlottenlund, which he designed and decorated in 1941–42, came up for sale, Pedersen purchased the building and all of its furnishings, presenting it immediately afterward to the adjacent Ordrupgaard Museum. This monograph takes a look at Finn Juhl—alongside Hans J. Wegner and Arne Jacobsen one of the most important Danish Modernists—in an agreeably unpretentious way.
Jak czytać nowoczesne budynki autorstwa Jones Will jest niezastąpionym kieszonkowym informatorem pomagającym zrozumieć architekturę epoki nowoczesnej.
Przedstawia, jak historia nowoczesności zapisana jest w cegłach, betonie, stali i szkle i w jaki sposób nowoczesne budynki symbolizują ponad sto pięćdziesiąt lat nieustających innowacji i inspiracji.
Bogaty wybór sprawdzonych, dekoracyjnych i wytrzymałych krzewów, bylin i kwiatów ciętych. Zawiera opisy 333 roślin posortowane alfabetycznie według nazw gatunkowych.
Czego możemy się zatem nauczyć z dzieł lokalnych, anonimowych budowniczych? Jak architektura może reagować na współczesne wyzwania, takie jak migracje czy katastrofa klimatyczna? Co o nas samych mówią budynki, wśród których żyjemy?
Jakub Szczęsny w książce pt. "Witaj w świecie bez architektów" zabiera czytelników w ekscytującą podróż po ludzkich siedliskach na całym świecie: od mazowieckich wsi i miasteczek, przez Kazbę w Algierze i pływające wioski w Iraku, aż po podziemne domy w Chinach, brazylijskie fawele i obozy dla uchodźców.
Epoka spektaklu. Perypetie architektury i miasta XXI wieku autorstwa Toma Dyckhoffa, brytyjskiego krytyka architektury i urbanistyki, przedstawia jak zmieniły się prawa, jakimi rządzi się miejska przestrzeń– i w rezultacie to, jak wygląda nasze życie w miastach.
Dzięki publikacji Dyckhoffa można z dystansem spojrzeć na to, co nazywane bywa „architekturą dla jednego procenta
Maciej Nowicki (1910-1950) gilt als einer der interessantesten Protagonisten des architektonischen Lebens im Polen der späten Zwischenkriegszeit und frużhen Nachkriegszeit. Dies, obwohl die Leistung eines Architekten użblicherweise anhand seiner umgesetzten Entwużrfe bewertet wird und im Falle Nowickis in Polen nicht sehr viel von seinem Werk zu sehen ist. Kurz nach Beginn seiner Karriere brach der Zweite Weltkrieg aus und machte es ihm unmöglich, seinen Beruf auszuużben.
Karta ateńska to zestaw wytycznych do projektowania nowoczesnych miast stworzony przez architektów i urbanistów związanych z organizacją CIAM (Międzynarodowe Kongresy Architektury Nowoczesnej). Zjazd CIAM IV odbył się na statku Patris II płynącym z Marsylii do Aten oraz w samych Atenach latem 1933 roku, z udziałem przedstawicieli polskiej awangardy – Heleny i Szymona Syrkusów oraz Anatolii i Romana Piotrowskich. Helena Syrkus twierdziła wręcz, że jako poliglotka odegrała kluczową rolę w opracowaniu tekstu „Postanowień” kongresu, tworzonego przez wielojęzyczne grono delegatów.
Wybór pięciu esejów autorstwa Tima Ingolda zaproponowany przez Ewę Klekot.
Teksty wskazują jak relacji człowieka wobec świata realizuje się poprzez zaangażowanie w tworzenie materialnej przestrzeni zamieszkania.
Ingold odnosi się w nich do kluczowych dla architektury i urbanistyki pojęć filozoficznych takich, jak Lebensraum, czy hylemorfizm jako zasada ludzkiej kreatywności.
Plac Targowy wczesnośredniowiecznej osady w Abû Mînâ autorstwa Kościuk J., zdaniem Krzysztofa Jakubiaka publikacja jest niezwykle istotną praca, bardzo ważną na naszym rynku prac naukowych.
Publikacja ta jest ceniona nie tylko przez architektów, historyków architektury czy też archeologów, znajdzie także Czytelników wśród tych, którzy interesują się przeszłością oraz sposobem prowadzenia nowoczesnych studiów nad architekturą późnej starożytności i wczesnego średniowiecza w Egipcie.
Publikacja Polscy architekci i urbaniści w Syrii. Wybrane projekty autorstwa J.Klimowicza omówiono wybrane, zrealizowane i niezrealizowane na terenie Syrii, projekty architektoniczne i urbanistyczne opracowane przez polskich specjalistów.
Państwo to od roku 2011 jest nieustannie niszczone działaniami wojennymi, które prowadzone są we wszystkich jego rejonach. W wielu przypadkach trudno jest dziś jednoznacznie stwierdzić, czy obiekty realizowane przez polskich urbanistów i architektów przetrwały działania wojenne.
Ilustrowany przewodnik po historii architektury od najdawniejszych cywilizacji po rewolucje przemysłową. Dzięki szczegółowym komentarzom poznajemy style architektoniczne i fachową terminologię, a także tajemnice warsztatu dawnych budowniczych, od Amhotepa do Palladia, od Wirtuwiusza do Wrena. W książce są piękne rysunki i ryciny ilustrujące tysiące detali architektonicznych.
Publikacja Budynki wysokie autorstwa A.Z. Pawłowskiego porusza kwestie kształtowania nowych form oraz systemów konstrukcyjnych budynków wysokich.
Ukazano w niej systemy konstrukcyjno-materiałowe jako funkcję wysokości budynków. Omówiono problemy techniczne (np. wychylenia wierzchołków) oraz specyfikację fundamentowania. Badania najwyższych wieżowców Ameryki, Azji, Europy i Australii pozwala na ukazanie problemów architektonicznych: funkcji, komunikacji pionowej, elewacji oraz kształtowania części najwyższych i parterów budynków. Omówiono rolę wieżowców w zabudowie miejskiej. Przedstawiono problemy budownictwa wysokiego w Polsce.
Halowe kościoły z wieku XV i pierwszej połowy XVI na Śląsku autorstwa Kozaczewska-Golasz H., Golasz-Szołomicka H. publikacja porusza tematykę okresu od XV do połowy XVI w. na Śląsku budowano kościoły halowe o trzech typach układów przestrzennych: z prezbiterium jednonawowym, z prezbiterium trójnawowym halowym zakończonym trzema wielobokami (występujące wcześniej), z prezbiterium halowym z obejściem (nowy układ), niekiedy z kaplicami przy prezbiterium lub korpusie.
Budowle były wysokie, ale nie zbytnio wysmukłe. Wnętrza naw przekrywano nowymi typami sklepień: bogatymi sklepieniami gwiaździstymi, sieciowymi o różnych układach żeber oraz kryształowymi. Wzory sklepień przyszły z Zachodu, a w przypadku sklepień sieciowych także z Czech.
Autorki książki "Modernizm między budynkami" patrzą na modernizm z punktu widzenia architektury krajobrazu. Analizują w jaki sposób idee, formy i treści modernizmu mogą być interesujące z punktu widzenia dzisiejszych potrzeb kształtowania przestrzeni między budynkami. Autorki reprezentują trzy pokolenia, które w inny sposób zetknęły się z modernizmem. Różnorodność spojrzenia sprawia, że zwracają uwagę na różne aspekty tego ważnego dla polskiej architektury nurtu w kontekście jego zastosowań krajobrazowych.
Spojrzenie na architekturę, jakie proponujemy w książce "Jak czytać architekturę", jest niepodobne do powszechnie stosowanych. Punktem wyjścia nie jest historia architektury, wielcy twórcy, przegląd stylów czy przeznaczenie budynków, choć wszystko to jest w książce jakoś obecne, punktem wyjścia są różne, kolejne stopnie kontaktu z budynkiem. Tak na ogół przebiega doświadczanie architektury. Zaczyna się od kontaktu z oddali, pierwszego ujrzenia budynku na fotografii lub w rzeczywistości. Jeżeli nas zaciekawi, ruszamy, by się z nim spotkać, i wówczas kolejno oglądamy najpierw jego otoczenie, kontekst, w którym się znajduje, następnie przyglądamy się mu z zewnątrz, by wreszcie wejść do jego wnętrza.