

Indeks: Antonio Gaudi
Choć za życia Gaudiego władze Barcelony nie potrafiły dogadać się z artystą, to właśnie jego prace po latach stały się najbardziej rozpoznawalnymi wizytówkami stolicy Katalonii. Żadna wycieczka nie ominie fantastycznego Ogrodu Güell, Casa Batlló i opus magnum artysty – bazyliki Sagrada Familia. Tej świątyni od 1914 roku Gaudi poświęcił się zupełnie, zamieszkał nawet na jej terenie.
Projekty stworzone przez Gaudiego sprawiają wrażanie jakby nie były poddane siłom grawitacji. Zdarzały mu się budynki, w których nie przewidział ani jednego kąta prostego. Sztuka była dla niego sposobem ewangelizacji. Twierdził, że artysta jest jedynie kontynuatorem dzieła Boga – „Wielkiego Architekta”.
Obiekty architektoniczne katalońskiego mistrza przypominają raczej żywe organizmy niż dzieła ludzkich rąk. Na początku swojej kariery, dla pieniędzy projektował dosłownie wszystko – od kiosków z papierosami do bram wjazdowych. Na wystawie światowej w Paryżu w 1878 roku Europa zachwyciła się projektami Gaudiego; osiedlami domków dla spółdzielni pracowniczej z Matarό i …witryną sklepu fabrykanta rękawiczek.
Barceloński przemysłowiec Eusebi Güell docenił geniusz Gaudiego i sfinansował wiele jego odważnych projektów. Choć za życia Gaudiego władze Barcelony nie potrafiły dogadać się z artystą, to właśnie jego prace po latach stały się najbardziej rozpoznawalnymi wizytówkami stolicy Katalonii. Żadna wycieczka nie ominie fantastycznego Ogrodu Güell, Casa Batlló i opus magnum artysty – bazyliki Sagrada Familia. Tej świątyni od 1914 roku Gaudi poświęcił się zupełnie, zamieszkał nawet na jej terenie.
Po tym jak wpadł pod tramwaj, sanitariusze nie rozpoznali go i przewieźli do hospicjum dla ubogich. Nikomu nie przyszło do głowy, że wielki architekt i wizjoner ubiera się jak włóczęga.
Bogaty wybór sprawdzonych, dekoracyjnych i wytrzymałych krzewów, bylin i kwiatów ciętych. Zawiera opisy 333 roślin posortowane alfabetycznie według nazw gatunkowych.
To pierwsza monografia Wacława Nowakowskiego (1888-1955), jednego z najważniejszych krakowskich architektów pierwszej połowy XX wieku. Na podstawie dorobku Nowakowskiego, na zasadzie pars pro toto, można zrekonstruować kolejne tendencje współtworzące nowo budowany pejzaż II RP: od tradycjonalistycznych nurtów wczesnych lat 20. (styl dworkowy, neoklasycyzm) począwszy, poprzez art déco, ekspresjonizm, półmodernizm, na funkcjonalizmie i monumentalizmie lat 30. skończywszy. Nowakowski, który z łatwością – typową dla swojej generacji – przyswajał kolejne etapy rozwoju modernizmu, potrafił wybić się przy tym ponad funkcjonujące projektowe schematy, tworząc realizacje, które od dziesięcioleci mają swoje miejsce w historii architektury polskiego dwudziestolecia międzywojennego.
Stunning Houses features 50 world-class projects that will take your breath away. The architectural masterpieces are perfectly situated in a wide variety of topographic locales and climatic zones such as forests, mountain ranges, and seaside cliffs. Some are hidden amongst lush vegetation while others stand exposed for all to see. Featured whimsical designs include houseboats, tree houses, a house that resembles an intergalactic spaceship that has just landed on the surface of a lake, and another that looks like a gigantic fossil gastropod that has just been unearthed. The natural world is incorporated through the use of organic materials such as wood and stone, or the inclusion of rooftop gardens.
Autorem książki 20 najwspanialszych budowli świata jest Gutberlet Bernd Ingmar. Autor prezentuje najwspanialsze budynki od Stonehenge po Opere w Sydney.
Książka mówi także o historii wprowadzania o życie w polskiej architekturze doktryny socrealizmu.
takich jak: Biuro odbudowy Stolicy, Pałac Kultury i Nauki, Trasa WZ, Marszałkowska Dzielnica Mieszkaniowa, Zamek Królewski.
Betonia to wędrówka po blokowiskach Europy. Opowieść o idei masowego budownictwa, która została urzeczywistniona w postaci betonowych bloków stawianych od Uralu po Morze Pólnocne. To prezentacja losów wspólnych dla mieszkańców betonowej krainy Krakowa, Radomia, Berlina, Londynu i podparyskich przedmieść – choć każdy ma o nim własną opowieść.
Autorki książki Ilustrowany elementarz polskiego dizajnu, czyli 100 projektów narysowanych przez 25 ilustratorów, Agnieszka Kowalska, Ewa Solarz, Agata Szydłowska prezentują 100 fascynujących historii: o potrzebach, o projektantach, o marzeniach, o możliwościach i o ograniczeniach. Opowiadają nie tylko o konkretnych projektach. Objaśniają też, na czym polega proces projektowy, jak tworzą się pomysły, a w końcu jak niesamowitym pojęciem jest dizajn – najbliższa człowiekowi dziedzina sztuki, którą wszyscy jesteśmy otoczeni, z którą obcujemy na co dzień i bez której nie moglibyśmy się obejść, choć często nie zdajemy sobie z tego sprawy.
Maciej Nowicki (1910-1950) gilt als einer der interessantesten Protagonisten des architektonischen Lebens im Polen der späten Zwischenkriegszeit und frużhen Nachkriegszeit. Dies, obwohl die Leistung eines Architekten użblicherweise anhand seiner umgesetzten Entwużrfe bewertet wird und im Falle Nowickis in Polen nicht sehr viel von seinem Werk zu sehen ist. Kurz nach Beginn seiner Karriere brach der Zweite Weltkrieg aus und machte es ihm unmöglich, seinen Beruf auszuużben.
Modele architektoniczne, Jana Słyka to książka dla studentów architektury, która została podzielona na dwie części: Modele teoretyczne, teoria modeli oraz Modele w praktyce i dydaktyce architektoniczne.
W 1898 roku nieznany nikomu szeregowy brytyjski stenograf, Ebenezer Howard, opublikował książkę, która radykalnie zmieniła sposób myślenia o mieście i wsi: To-morrow. A Peaceful Path to Real Reform [Jutro. Spokojna droga do prawdziwych reform]. Utopijna z pozoru wizja sieci miast-ogrodów, łączących zalety dużych aglomeracji (możliwości zatrudnienia) i wsi (czyste powietrze i woda, niewielkie czynsze), otoczonych pasami uprawnej ziemi, miała w przekonaniu Howarda silne oparcie w ekonomii. Projekt miał bowiem pragmatyczny i praktyczny wymiar – autor przykładał wielką wagę do precyzyjnego wyliczenia kosztów budowy i rentowności całego przedsięwzięcia.
Zbiór szkiców Janusza Sepioła "Architekci i historia" to przykład rzadko uprawianego eseju architektonicznego. Na tom ten składają się głównie teksty poświęcone wielkim, ale często pomijanym lub zapomnianym twórcom. Dzieła architektoniczne ukazane zostały w szerszej perspektywie ideowych i artystycznych prądów epok, w których powstały; w kontekście stylistycznych inspiracji i konsekwencji. Jednocześnie autor nie zapomina, że są one dorobkiem konkretnych ludzi, a także przedmiotem osobistego, pełnego emocji spotkania. Ze zbioru wyłania się uzupełniający, by nie powiedzieć – alternatywny obraz historii architektury XX wieku. Po tej lekturze na architekturę będzie się patrzeć inaczej.
Esej ten jest fundamentalną rozprawą o pochodzeniu, związkach i interpretacjach idei „pierwotnej chaty Adama” w historii architektury – od biblijnych początków aż po współczesność.
Książka prezentuje projekty wnętrz loftów, które pod względem stylu i użyteczności mogą być porównywane z ogromnymi loftami Londynu i Manhattanu.
Choć za życia Gaudiego władze Barcelony nie potrafiły dogadać się z artystą, to właśnie jego prace po latach stały się najbardziej rozpoznawalnymi wizytówkami stolicy Katalonii. Żadna wycieczka nie ominie fantastycznego Ogrodu Güell, Casa Batlló i opus magnum artysty – bazyliki Sagrada Familia. Tej świątyni od 1914 roku Gaudi poświęcił się zupełnie, zamieszkał nawet na jej terenie.