Portret legendarnego prezydenta Warszawa. Na stanowisku prezydenta miasta Starzyński okazał się niezwykle skutecznym urzędnikiem. Do wybuchu II wojny Warszawa otrzymała dwa miliony metrów kwadratowych bruków, znacznie zwiększyła się długość torów tramwajowych, rozbudowano sieć kanalizacyjną oraz zwiększono produkcję energii elektrycznej. Powstało ponad 40 nowych szkół i wiele parków miejskich, rozbudowano Bibliotekę Publiczną, otwarto nowy gmach Muzeum Narodowego i Teatr Powszechny. Wiele planów, takich jak budowa Kanału Żerańskiego, metra, Elektrociepłowni Żerań, czy wielu tras przecinających Warszawę zostało zrealizowanych dopiero wiele dziesięcioleci po II wojnie światowej. W swoich działaniach Starzyński wiele uwagi poświęcał zabytkom i estetyce miasta.
Portret legendarnego prezydenta Warszawa. Na stanowisku prezydenta miasta Starzyński okazał się niezwykle skutecznym urzędnikiem. Do wybuchu II wojny Warszawa otrzymała dwa miliony metrów kwadratowych bruków, znacznie zwiększyła się długość torów tramwajowych, rozbudowano sieć kanalizacyjną oraz zwiększono produkcję energii elektrycznej. Powstało ponad 40 nowych szkół i wiele parków miejskich, rozbudowano Bibliotekę Publiczną, otwarto nowy gmach Muzeum Narodowego i Teatr Powszechny. Wiele planów, takich jak budowa Kanału Żerańskiego, metra, Elektrociepłowni Żerań, czy wielu tras przecinających Warszawę zostało zrealizowanych dopiero wiele dziesięcioleci po II wojnie światowej. W swoich działaniach Starzyński wiele uwagi poświęcał zabytkom i estetyce miasta. Od 1935 r. prowadził akcję "Warszawa w kwiatach". Wielką popularnością cieszyły się jego wystawy urbanistyczne: "Warszawa przyszłości", "Warszawa wczoraj, dziś i jutro", "Dawna Warszawa". Po ataku Niemiec na Polskę 1 września 1939 roku, Starzyński ogłosił nabór do ochotniczych brygad wydobywających zasypanych ludzi i zabezpieczających bombardowane domy oraz polecił przygotować miasto do obrony przeciwlotniczej. Po przybyciu do stolicy pierwszych pociągów z uciekinierami zorganizował dla nich pomoc. Apelował do mieszkańców o zachowanie spokoju i ładu w mieście, dbając o ich życie codzienne jako komisarz cywilny przy Dowództwie Obrony Warszawy. Podtrzymywał ludność na duchu także poprzez przemówienia radiowe. Po kapitulacji stolicy 29 września, Starzyński nie opuścił Warszawy, mając nadzieję na kontynuowanie, choćby w wąskim zakresie, pracy dla dobra miasta i jego mieszkańców. Wypłacił urzędnikom pobory za trzy miesiące z góry, chcąc ich zabezpieczyć materialnie, zabiegał o uwolnienie zatrzymanych przedstawicieli inteligencji, o uruchomienie telefonów i komunikacji miejskiej, organizował także odgruzowywanie miasta oraz likwidowanie barykad. 27 października został aresztowany przez Niemców i przewieziony na al. Szucha, a później na Pawiak. Dopiero w 2014 roku IPN ustalił okoliczności jego śmierci - został rozstrzelany przez Gestapo między 21 a 23 grudnia 1939 r., w Warszawie lub jej okolicach. Symboliczny grób Starzyńskiego znajduje się na Powązkach. Autor książki uważa, że legenda bohaterskiej śmierci przesłoniła prawdziwą historię prezydenta stolicy. Dla niego jest sanacyjnym karierowiczem bezwzględnie realizujący zadania powierzone mu przez władze. "Dla wielu warszawiaków, zarówno z prawa jak i z lewa był nie ukochanym ojcem miasta, ale funkcjonariuszem państwa wyposażonego w policję polityczną, cenzurę i obóz odosobnienia, namiestnikiem piłsudczykowskiego klanu uzurpującego sobie kontrolę nad każdą dziedziną życia kraju - od przemysłu po poezję, od teatrów po samorządy lokalne" - pisze Piątek przytaczając opinię współpracownika Starzyńskiego, Juliana Kulskiego, który wspominał, że prezydent swoją bezceremonialnością i rzeczowością wzbudzał u ludzi "raczej szacunek niż sympatię". Stefan Starzyński już podczas studiów na Wyższych Kursach Handlowych (obecna Szkoła Główna Handlowa) był członkiem Związku Strzeleckiego i Związku Młodzieży Postępowo-Niepodległościowej. Podczas I wojny zaciągnął się do Legionów Polskich, przechodząc cały szlak bojowy I Brygady. Internowany po kryzysie przysięgowym 1917 roku wraz z innymi polskimi żołnierzami został osadzony w obozie w Beniaminowie. Po zwolnieniu był członkiem Polskiej Organizacji Wojskowej. Od listopada 1918 roku pełnił funkcję szefa sztabu 9. Dywizji Piechoty w Wojsku Polskim, a następnie II oficera zajmującego się sprawami wywiadu w Oddziale Sztabu Generalnego. Po wojnie pozostał w kręgu piłsudczyków i jak wielu z nich rozpoczął karierę polityczną. Pełnił funkcję wiceministra skarbu (1926-1932) oraz posła na Sejm reprezentującego Bezpartyjny Blok Współpracy z Rządem (1930-1933). Był także wiceprezesem Banku Gospodarstwa Krajowego (1932-1934), a następnie senatorem. Na wszystkich tych stanowiskach Starzyński wykazywał się wielką pracowitością i skutecznością. W kręgach BBWR uchodził za człowieka od zadań specjalnych, który jest w stanie dokonać rzeczy niemal niemożliwych. W 1933 roku to właśnie jemu powierzono stanowisko komisarza Pożyczki Narodowej - obywatelskiej składki, która miała ratować dziurawy budżet państwa. Starzyński wykazał się wielką skutecznością jako komisarz wprowadzając system egzekwowania pieniędzy oparty przede wszystkim na strachu. Urzędnicy państwowi deklarowali, że przeznaczą na pożyczkę pewną część swoich pensji ze strachu, że zostaną zwolnieni. W pertraktacjach z zamożnymi osobami prywatnymi Starzyński potrafił uciec się do szantażu. Warszawiacy nie byli zachwyceni, gdy w lecie 1934 roku powierzono Starzyńskiemu stanowisko narzuconego przez rząd komisarycznego prezydenta stolicy. "Miał przeciwko sobie większość warszawskiej opinii publicznej boleśnie przeżywającej skutki głębokiego kryzysu gospodarczego" - pisał we wstępie do "Archiwum Prezydenta Warszawy Stefana Starzyńskiego" prof. Marian Drozdowski. Dla samego Starzyńskiego, który wychowany przez Legiony miał silne poczucie hierarchii i lojalności, rządzenie Warszawą było kolejną misją. Urzędowanie w ratuszu rozpoczął od czystek kadrowych, obsadzając stanowiska osobami związanymi z jego ugrupowaniem politycznym. Pracownicy zapamiętali go jako bezwzględnego szefa, który nie tolerował ani błędów, ani braku zaangażowania w pracę. Często pracował w nocy i tego samego wymagał od podwładnych. Zdaniem Grzegorza Piątka przedwojenna Warszawa jest dziś w dużej mierze zmitologizowana. W okresie rządów Starzyńskiego miała opinię miasta wielu kontrastów i miejsca o jednym z najgorszych standardów życia wśród miast europejskich. Starzyński od początku zmagał się z ograniczeniami finansowym, ograniczało go również rozdrobnienie własności w Warszawie niemal uniemożliwiające podejmowanie realizacji większych przedsięwzięć.
Dostępność: na zamówienie A surprising trend can be discerned in museum building since the end of the 1990s, one that still seems to be going strong today: an unprecedented number of grand-scale projects have been undertaken in recent years, ont only by private sponsors, but in many cases made possible instead by public funding.
Aplikacje służące do komputerowego wspomagania projektowania, oznaczane skrótem CAD, bardzo ułatwiają pracę projektantów. Na tym rynku od wielu lat standardy wyznacza flagowy produkt firmy Autodesk -- program AutoCAD, zasłużenie cieszący się uznaniem użytkowników. Połączenie potężnych możliwości z łatwością obsługi czyni AutoCAD-a idealnym narzędziem dla projektanta. W każdej nowej wersji programu producent wprowadza nowe funkcje oraz udoskonala od dawna istniejące.
Seria Twoje Prawo zawiera:
– hasła w nawiasach kwadratowych,
– przypisy z opisem poszczególnych zmian,
– indeks rzeczowy,
– pogrubienie ostatnich zmian
Zaha Hadid is a wildly controversial architect, who for many years built almost nothing, despite her designs winning prizes and critical acclaim. Some even said her work was unbuildable. Yet over the past decade she has completed numerous structures including the Rosenthal Center for Contemporary Art in Cincinnati (which the New York Times called ''the most important new building in America since the Cold War''), the MAXXI Museum in Rome, the Guangzhou Opera House, her first completed project in China, and the London Aquatics Center for the 2012 Olympics. Today, Hadid is firmly established among the élite of world architecture, her audacious and futuristic designs as well as her sense for style and fashion having catapulted her to international fame.
Dostępność: na zamówienie The Book The latest instalment in RotoVision’s successful Art series, Logo-Art showcases an international collection of exemplary and innovative logo design. Rather than simply examining logos as branding or marketing tools, Logo-Art looks at logos as aesthetic objects, exploring both the logistics and creative inspiration behind the design.
Tematem książki jest twórczość warszawskiego architekta Romualda Gutta. Wybór wynika z braku opracowań na jego temat, a sylwetka artysty godna jest uwagi nie tylko ze względu na twórczość, ale także okoliczności towarzyszące jej rozwojowi, które pozwalają na zinterpretowanie jej jako subiektywnego komentarza do zachodzącej wówczas rewolucji w architekturze. Temat determinuje zatem przedział czasu, wyznaczony przez narodziny, rozwój i schyłek modernizmu, z Kulminacją wydarzeń w okresie międzywojennym.
W pracy przedstawiono najważniejsze problemy związane z procedurami inwestycyjnymi wg stanu prawnego na przełomie 2003 i 2004 roku, a więc już po wprowadzeniu radykalnych zmian przepisów. Uwagi i komentarze są wynikiem autorskich przesłań, opinii i ekspertyz dotyczących zakłóceń w konkretnych procesach inwestycyjnych - wskutek uchybień, bądź niewłaściwego rozumienia procedur. Mimo częstych zmian przepisów, podstawowe kanony procedur są względnie stałe, w związku z czym publikacja przez dłuższy czas będzie przydatna zarówno dla celów dydaktycznych, jak też praktycznych dla potencjalnych inwestorów.
Dostępność: na zamówienie After a goldmine of cultural and subconscious information, the history of patterns parallels and informs the history of humanity. After decades of modern minimalism and clear lines, people are enjoying a return to more playful design, rich in colors and textures. Pattern-making and pattern design, in particular, has made a major comeback as a way to embellish a surface with their use often displaying unexpected depths. Indeed, we have witnessed a revival in enriched, traditional motifs, and seen them applied in thought-provoking ways, in an unlimited variety of designs and textures.
Zmiany na rynku mieszkaniowym oraz w sposobie zarządzania nieruchomościami, spowodowane zarówno dynamicznym rozwojem budownictwa deweloperskiego, jak i przekształceniami własnościowymi w zasobach spółdzielni mieszkaniowych, spowodowały, że konieczne stało się opracowanie drugiego zaktualizowanego i znacznie rozszerzonego wydania niniejszej publikacji. W praktyczny sposób, z wykorzystaniem dorobku orzeczniczego Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego, omówiono problematykę związaną z tak ważną instytucją prawa mieszkaniowego, uregulowaną w kilku ustawach: o własności lokali, o spółdzielniach mieszkaniowych, o dodatkach mieszkaniowych, o ochronie praw lokatorów, a także w unormowaniach dotyczących służb mundurowych.
Dostępność: na zamówienie Architects Ben van Berkel and Caroline Bos from the Amsterdam office UNStudio are undeniable stars on the international architectural scene. In their interdisciplinary united net of experts they promote creative and integral design processes, aiming to further the progressive path of contemporary architecture. The outcome is dynamic buildings like the Magnet Resonance Institute at the University of Utrecht or the Mercedes-Benz Museum in Stuttgart; buildings of extreme conceptual and technical complexity and conviction that also offer a rare level of architectural experience.
Publikacja jest owocem konferencji pod patronatem Comité international d'historie de l'art (CIHA) zorganizowanej przez Międzynarodowe Centrum Kultury i Zentralinstitut für Kunstgeschichte w dniach 5-11 września 2003. Książka poświęcona jest kontrowersjom wokół sztuki narodowej i międzynarodowej w XIX i XX wieku. Porusza ona zagadnienia narodowej tożsamości, importów artystycznych oraz modernizmu, ze szczególnym uwzględnieniem Środkowej, gdzie granice polityczne zmieniały się znacznie częściej niż kulturowe. Terytoria zaś były dzielone wielokrotnie i na różne sposoby przez kraje, które w danym momencie dziejowym zajmowały pozycję mocarstwową.
Coraz więcej hoteli oferuje swym gościom możliwość prawdziwego, bliskiego kontaktu z naturą w położonych w malowniczym pejzażu kurortach, które stawają na hamonię i poszanowanie środowiska przyrodniczego. Każdy z 60 hoteli zebranych na ponad 350 zdjęciach 400-stronicowej książki „Cool Hotels – Ecological” dowodzi, że świadomość respektowania praw natury i wierne podążanie za tendencjami współczesnego designu nie muszą pozostawać w sprzeczności, niezależnie od tego, czy hotel odnajdziemy wśród alpejskich szczytów, w południowoafrykańskim buszu, czy w amazońskiej puszczy. Obok zdjęć – praktyczne inforamacje z adresem hotelu, jego stroną internetową, lokalizacją, stylem, charakterystycznymi cechami, ilością pokoi, datą otwarcia i nazwiskiem archtekta.
With increasing intensity, CAAD (Computer Aided Architectural Design) is determining the daily work of today's architectural offices. Computers allow complex designs to be visualized and altered with great speed and accuracy; three-dimensional models can be created with simulation and animation possibilities, and links to the World Wide Web provide access to a flow of information. The author develops his thesis that these aspects do not just enable the creative process to be optimized in a quantitative sense but also qualitatively. Alongside the spatial and time dimensions, the new electronic possibilities provide a fifth dimension in architecture.