GUST NASZ POSPOLITY
Indeks: GUST NASZ POSPOLITY
Status: nakład wyczerpany Jaka architektura podoba się Polakom? Najkrótsza odpowiedź na to pytanie brzmiałaby: ładna. I prawdopodobnie można by na tym poprzestać, gdyby nie fakt, że określenie to jest nieostre i wieloznaczne. Bo czy Hotel Bristol może podobać się w taki sam sposób jak Dworzec Centralny? Czy istnieje jeden uniwersalny zestaw narzędzi pozwalający oceniać estetykę architektury? Gust nasz pospolity — wbrew twierdzeniu, że o gustach się nie dyskutuje — jest próbą wiwisekcji naszych wyborów, preferencji i upodobań estetycznych.
Status: nakład wyczerpany Jaka architektura podoba się Polakom? Najkrótsza odpowiedź na to pytanie brzmiałaby: ładna. I prawdopodobnie można by na tym poprzestać, gdyby nie fakt, że określenie to jest nieostre i wieloznaczne. Bo czy Hotel Bristol może podobać się w taki sam sposób jak Dworzec Centralny? Czy istnieje jeden uniwersalny zestaw narzędzi pozwalający oceniać estetykę architektury? Gust nasz pospolity — wbrew twierdzeniu, że o gustach się nie dyskutuje — jest próbą wiwisekcji naszych wyborów, preferencji i upodobań estetycznych. I nie chodzi tu tylko o wskazanie konkretnych realizacji, tworzenie rankingów tego, co nam się podoba, a co nie, ale przede wszystkim o określenie kryteriów tej oceny. Punktem wyjścia przedstawionych w książce badań stała się bazylika w Licheniu. Dla jednych niesmaczne kuriozum wyrosłe pośród pól, dla innych — dzieło sztuki na miarę przełomu tysiącleci, które — według opinii projektantki świątyni wygłoszonej w 2007 roku — jest emanacją gusto polacco. Czy Polacy naprawdę oczekują takiej architektury? Po siedmiu latach czas odkryć karty i powiedzieć: „sprawdzam”. Błażej Prośniewski (ur. 1988) - doktorant w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej, absolwent Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych na Uniwersytecie Warszawskim. Autor tekstów i audycji radiowych o architekturze. Pracuje w Polskim Radiu. Jako zapowiedź - rozmowa z Błażejem Prośniewskim w Notesie na 6 tygodni # 90 Szafa z oknami czyli jak Polacy mówią o architekturze? str. 149
Opis
- Autor
- Błażej Prośniewski
Specyficzne kody
16 innych produktów w tej samej kategorii:
Klienci, którzy zakupili ten produkt, kupili również:
Praktyczny marketing miast...
"Promocja jest tylko jednym z elementów marketingu, a nie całym marketingiem" - to zdanie najlepiej charakteryzuje zawartość książki dr. Jacka Pogorzelskiego poświęconej marketingowi miejsc. Dotychczas wielu autorów książek o tej tematyce skupiało się właśnie na promocji, a nie na budowaniu brandu, czyli silnej, rozpoznawalnej i dającej się doświadczyć marki miejsca. (...) Jest to książka, która systematyzuje i nadaje właściwy porządek podejmowanym przez miasta i regiony działaniom marketingowym. Robert Stępowski, ekspert marketingu miejsc, redaktor naczelny serwisu www.marketingmiejsca.com.pl Książka Jacka Pogorzelskiego to pozycja niezwykła, która była w stanie znacznie skorygować moje podejście do tematu.
Modernizacja osiedli...
WARSZAWA NIEZAISTNIAŁA
Dostępność: w tej chwili niedostępna Warszawa niezaistniała Jarosława Trybusia to pierwsza publikacja zbierająca nierozpoznane dotąd i rozproszone projekty tworzone z myślą o Warszawie wczesnych lat 40. XX wieku. Stolica Polski, młodego kraju o mocarstwowych ambicjach przygotowywała się do Powszechnej Wystawy Krajowej, planowanej na 1944 rok w okolicy Saskiej Kępy. Rok ten miał stać się datą graniczną, od której w przyszłości liczono by okres rozkwitu nowoczesnej europejskiej metropolii.
KOMPLEKS GMACHU....
KOMPLEKS GMACHU. ARCHITEKTURA WŁADZY autorstwa Deyana Sudjica jest to pierwsze polskie wydanie książki "The Edifice Complex" - cyklu esejów poświęconych związkom władzy i architektury to unikatowa okazja przybliżenia czytelnikom w Polsce współczesnego, analitycznego spojrzenia na siły kształtujace przestrzeń publiczną i architekturę.
Książka składa się z serii niezależnych rozdziałów, analizujących architekturę jako zarówno nieodłączny element politycznej propagandy w rękach XX-wiecznych dyktatorów (Hitlera, Stalina, Mussoliniego, Mao i Saddama Hussajna) jak i środek realizacji ambicji demokratycznych polityków (m.in. prezydentów USA), finansowych magnatów, korporacji oraz władz miejskich na różnych szerokościach geograficznych.
Czy miasto jest niepotrzebne?
Ostatnia dekada to okres wyraźnych zmian społeczno-przestrzennych w polskich miastach. Inwestycje w miejskim centrum, powstawanie nowych deweloperskich osiedli mieszkaniowych, ekspansja wielopowierzchniowych obiektów handlowo-usługowych i powiększanie się przedmieść – to tylko wybrane przejawy i elementy tych zmian. Towarzyszą im przemiany wartości i praktyk przestrzennych mieszkańców i użytkowników miasta. Książka podejmuje temat postaw szczególnej kategorii mieszkańców wobec miasta – nastolatków w wieku gimnazjalnym.
Geografia urbanistyczna
Jest to praca porządkująca dotychczasową wiedzę w zakresie geografii osadnictwa, skonstruowana pod kątem możliwości jej wykorzystania w działalności urbanistycznej. Podręcznik bardziej pobudza do dyskusji i studiowania, niż prezentuje „jedynie słuszne” poglądy do zapamiętania (...).