

Indeks: 1000 Lights
Dostępność: pozycja na zamówienie Kompendium 1000 najsłynniejszych lamp w historii designu. Jego autorzy, Charlotte i Peter Fiell, para brytyjskich historyków sztuki i znawców wzornictwa, podobnie jak w głośnym już swym opracowaniu „1000 krzeseł” („1000 Chairs”; wyd. Taschen) uszeregowali chronologicznie najgłośniejsze zabytki oświetlenia, począwszy od pierwszej w historii lampy – elektrycznej żarówki Edissona.
Dostępność: pozycja na zamówienie Kompendium 1000 najsłynniejszych lamp w historii designu. Jego autorzy, Charlotte i Peter Fiell, para brytyjskich historyków sztuki i znawców wzornictwa, podobnie jak w głośnym już swym opracowaniu „1000 krzeseł” („1000 Chairs”; wyd. Taschen) uszeregowali chronologicznie najgłośniejsze zabytki oświetlenia, począwszy od pierwszej w historii lampy – elektrycznej żarówki Edissona. Obok secesyjnej lampy Tiffany z abażurem w formie witrażu wykonanego z barwnych szkiełek, czy ultranowoczesnego systemu oświetlenia halogenowego „LED” projektu Ingo Maurera, na kartach albumu „1000 lights” obejrzymy ekstrawaganckie projekty z lat 60. i 70, a także najnowsze produkty designerskie w stylu High Tech. To panorama stylów, od Arts & Crafts, przez secesję, Art Deco, modernizm, De Stijl, postmodernizm i współczesność. Ta publikacja – praktyczna encyklopedia i synteza dziejów oświetlenia ucieszy nie tylko specjalistów – projektantów i znawców wzornictwa, ale również miłośników pięknych przedmiotów.
Śmieciowa przestrzeń autorstwa Rema Koolhaasa – wybitnego holenderskiego architekta i myśliciela, prowokatora, najwybitniejszego intelektualisty wśród architektów i architekta wśród intelektualistów.
Najdawniejsze teksty pochodzą z lat 70. XX wieku, najnowszy z 2015 roku. Między nimi znalazły się przełomowe eseje, takie jak Bigness, Miasto generyczne czy tytułowa Śmieciowa przestrzeń, a także zapisy wykładów oraz wywiad z autorem. Koolhaas jest przenikliwym komentatorem współczesności, który potrafi nazwać to, co inni tylko przeczuwają. Nie posiada strachu aby stawiać bezceremonialnych pytań o miejsce architektury w zglobalizowanej rzeczywistości, o świat podporządkowany logice kapitalizmu („reżim Y€S”), poddawany ekspresowej urbanizacji, przesycony obrazami.